Przedszkole Samorządowe nr 24
im. Misia Uszatka w Piotrkowie Trybunalskim

Ogródki dydaktyczne

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 1 =
ogródek 09






"Magicznie w naszym ogrodzie"
 
Działając na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku, ,, Prawo ochrony środowiska", w oparciu o złożony wniosek w dniu 24.04.2015 r., zarejestrowany pod numerem N150557W, w związku z Uchwałą Nr 1126/2015 Zarządu z dnia 16.06.2015 roku, WFOŚiGW udzielił dotacji na dofinansowanie zadania: 
Utworzenie ogródka dydaktycznego przy  Przedszkolu Samorządowym  Nr 24 z Oddziałami Integracyjnymi im. Misia Uszatka ,, Magicznie w naszym ogrodzie" do kwoty 19.801,00 zł ( dziewiętnaście tysięcy osiemset złotych jeden 00/100).

Zakupione elementy ogródka:
                  
Elementy wyposażenia ogródka: 1 sztuka – tablica dydaktyczna, 7- plansz, 30- tabliczek do oznaczania roślin, 6- budek lęgowych, 5- karmników dla ptaków,    3- ławki, 1- wiata z  zadaszeniem, 2- pergole, 4- kosze na odpady, 2000 litrów –torfu,    30000 kg- ziemi, 24000 litrów - kory, 125 m – geowłókniny, 10 litrów – żwiru, tłuczenia,   83,2- m  kostki brukowej,  1- kompostownik, 1 – system nawadniający,  5- konewek, 5 – grabi, 5- szpadli,  10- haczek, 10- łopatek.

Pomoce dydaktyczne: 12- lup, 5- lornetek, 2- tablice informacyjne.

Tereny  do realizacji  zagadnień  dydaktyczno – wychowawczych  w ramach programu ,, Magicznie w naszym ogrodzie" mają łącznie pow.356,4 m2. Pierwszy z nich usytuowany jest przy wejściu do Przedszkola od strony ul. Topolowej i zajmuje pas zieleni  o wymiarach 3,70 m x 32 m. Drugi natomiast zajmuje południowo – wschodnią część naszego placu zabaw i mieści się w wymiarach 7 m  x  34 m.  
W obrębie pierwszego terenu zostały  zasadzone  krzew,  którymi będziemy zajmować się wspólnie  z naszymi wychowankami. 
Powierzchnia drugiego terenu została zagospodarowana  w taki sposób, aby mogły odbywać się tam zajęcia dydaktyczno – wychowawcze przewidziane w programie edukacji przyrodniczej, jak również cyklicznie organizowane już od kilku lat spotkania z p. Maciejem Sobańskim z Zespołu Nadpilicznych Parków Krajobrazowych, ekspertem do spraw edukacji przyrodniczej. Na terenie tym zostałyby nasadzone krzewy, drzewa liściaste oraz iglaste, które swoim charakterystycznym wyglądem przyciągną uwagę naszych milusińskich, a także pozwolą utrwalić cechy takowych drzew oraz zmienność bądź trwałość ich wyglądu podczas kolejnych pór roku (spadające liście, całoroczna zieleń drzew iglastych, kwiaty w okresie wiosennym). 
Została  zainstalowana  wiata  z prostymi ławeczkami, która pozwoli  na przebywanie w ogrodzie przedszkolnym oraz realizację zagadnień programowych w mniej sprzyjających warunkach atmosferycznych jak deszcz, intensywne słońce. Ponadto dla tak małych dzieci, jak nasi wychowankowie, możliwość przebywania podczas zajęć dydaktycznych z edukacji przyrodniczej pod wiatą sprzyja skupieniu uwagi, utrwalaniu w świadomości dzieci pewnego schematu, jakim jest stałe miejsce spotkań. 
Do wiaty prowadzą  dwie alejki, w otoczeniu krzewów i drzew. Na dłuższej alejce, prowadzącej do wiaty
od północnej strony tej części ogrodu,  zainstalowane zostały  pergole, przy których będą rosły  rośliny pnące jak np. powojnik, czy bluszcz, które ozdobią  w procesie swojego wzrastania omawiany teren, tworząc miejsce przyjazne oku dziecka. Po obu stronach dłuższej alejki utworzene zostały  kąciki  kwiatów wiosennych cebulowych, bylin zgodnie  z ich kwitnieniem i kolorystyką. 
W południowo – wschodnim rogu wyznaczonej części ogrodu posadzone zostały rośliny cieniolubne, którymi również będą  się opiekować dzieci, obserwując wzrastanie roślin, a także poznając specyficzne warunki ich rozwoju. Na istniejących drzewach powieszone zostaną  budki  lęgowe, karmniki i poidełka dla ptaków. 
Powierzchnię alejek oraz tą, która pozostała  po urządzeniu wszystkich stanowisk  obsiana zostanie  trawą. Rabaty w dużej części zostały  pokryte geowłókniną i  pokryte korą. Wszystkie rośliny w ogrodzie maja tabliczki informacyjne, na których podana będzie nazwa rodzajowa i gatunkowa rośliny. Nauczyciele stworzą bazę danych o istniejących roślinach w naszym ogrodzie, która zostanie podana na stronę internetową przedszkola. Celem utrzymania wilgotności podłoża obsadzonego roślinami, jest  utworzenie prostego systemu nawadniającego, w postaci węża ogrodowego z odpowiednimi końcówkami.
W trakcie roku szkolnego ogród z altaną oraz pergolami stanowić będzie zatem takie nasze „zielone przedszkole”. Zainstalowana została także tablica dydaktyczna  (informacyjna  plansza) z obrazkami najbardziej charakterystycznych ptaków, zimujących w Polsce i odlatujących na zimę, ich nazwami oraz zagadkami, która będzie dawała możliwość bezpośredniego porównania okazów żywych, przylatujących do naszego ogrodu z tymi na obrazkach.  Od północno wschodniej strony tego terenu został  zainstalowany kompostownik, do którego dzieci będą mogły wrzucać odpadki  z ogrodu oraz kuchni   i inne odpady organiczne (obierki, chwasty, itp.). 
Szczegółowy plan ogrodu, listę doboru materiału roślinnego oraz rozplanowanie stanowisk  i nasadzeń w ogrodzie przedstawia załącznik do projektu.
W stworzonym ogrodzie odbywać  się będą cykliczne zajęcia, głównie z wykorzystaniem jego zasobów, a także z wykonywaniem prac plastycznych przez dzieci oraz ćwiczeń, czy zabaw badawczych.

Niezbędnym elementem realizacji naszego projektu jest również wyposażenie grup przedszkolnych  w niezbędne zestawy narzędzi ogrodniczych jak szpadle, grabie, konewki, haczki. 

Zakupiono również  5 lornetek oraz 12  lup do obserwacji przyrody w ogrodzie oraz 2  tablice informacyjne.
 
Na zakończenie roku szkolnego 2014/2015 rodzice zostali poinformowani o otrzymaniu dotacji z WFOŚiGW. A także na pierwszym spotkaniu w nowym roku szkolnym 2015/2016  dyrektor Przedszkola oraz nauczyciele poinformowali wszystkich rodziców o realizacji Projektu.
Na terenie Ogródka zamontowana zostaje tablica informacyjna: WFOŚiGW
Zadanie pn:  Utworzenie ogródka dydaktycznego ,, Magicznie w naszym ogrodzie" przy Przedszkolu Samorządowym Nr 24 z Oddziałami Integracyjnymi im. Misia Uszatka w Piotrkowie Trybunalskim.
Zadanie współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
 
powrót