O INTEGRACJI
System integracyjny w naszym Przedszkolu polega na wprowadzeniu i przestrzeganiu następujących założeń:
- Humanizacja edukacji- każde dziecko jest inne i ma swoją indywidualną drogę rozwoju. Ma również swoją ,,historię”, którą bierzemy pod uwagę. Wychowanie i nauczanie nie tworzy dziecka, ale pomaga mu w tworzeniu samego siebie.
- Zmiana metod nauczania – odejście od percepcyjno - odtwórczych form aktywności dzieci na rzecz form percepcyjno - innowacyjnych. Zmiana funkcji programu- jako propozycja rozwijania wielokierunkowej aktywności dzieci.
- Diagnozowanie osiągnięć rozwojowych dzieci - z wykorzystaniem metod obserwacyjnych, obserwacja i rozumienie dziecka, jego potrzeb, dążeń, możliwości i słabości.
- Zastosowanie indywidualnej formy - gwarantuje, że postępy dzieci niepełnosprawnych są dostrzeżone i odpowiednio docenione.
Celem działania grupy integracyjnej jest:
stworzenie maksymalnie korzystnych warunków wychowawczych i edukacyjnych dzieciom zdrowym i niepełnosprawnym
Wynikają z tego następujące założenia:
- zmiana relacji wychowawca - rodzic, w kierunku uzyskania jak najgłębszej więzi zaufania umożliwiającej podjęcie wspólnej pracy nad rozwojem dzieci i doskonaleniem własnych umiejętności wychowawczych, rodzic jest dla nas partnerem;
- integracja dzieci niepełnosprawnych ze środowiskiem społecznym rozumiana jako włączenie dzieci z zaburzeniami rozwoju w życie grupy rówieśniczej, środowiska, na zasadzie równości praw i obowiązków;
- realizacja programu wychowawczego i edukacyjnego, z wykorzystaniem specyficznych metod i środków uwzględniających nierównomierny poziom rozwojowy grupy oraz potrzeby indywidualnej stymulacji zarówno wobec dzieci niepełnosprawnych jak i zdrowych;
- umożliwienie rozwoju samodzielności życiowej oraz szeroko rozumianej stymulacji poznawczej;
- udzielanie pomocy w przypadku trudności lub zaburzeń tempa przez wspólne działania korekcyjno- terapeutyczne nauczycieli, specjalistów i rodziców;
- stwarzanie warunków dla kształtowania samodzielności i odpowiedzialności dzieci w rozwiązywaniu problemów i uczeniu się nowych wiadomości i umiejętności.
W grupie integracyjnej jest 20 dzieci, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych. Zatrudniony jest nauczyciel wychowawca o specjalności wychowanie przedszkolne oraz pedagog specjalny oligofrenopedagog, również posiadający wykształcenie pedagogiczne o kierunku wychowanie przedszkolne. Wszystkie dzieci realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego, dzieci 5-6 – letnie realizują obowiązek rocznego przygotowania do szkoły.
Nauczyciele prowadzący pracę z grupą integracyjną:
- przygotowują miesięczne plany pracy z podziałem na tematy kompleksowe, w oparciu o program oraz modyfikują je w zależności od zainteresowań i potrzeb dzieci
- prowadzą zajęcia z całą grupą
- przeprowadzają ewaluację wykonania zaplanowanej pracy
- opracowują Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych
- prowadzą obserwacje każdego dziecka
- uczestniczą w zebraniach zespołów ds. integracji
- organizują spotkania z rodzicami
- informują rodziców o pracy dzieci i o ich postępach
- zapewniają najważniejsze potrzeby dziecka: potrzebę bezpieczeństwa, akceptacji, potrzebę poznania świata, potrzebę twórczości, potrzebę reguł i norm moralnych.
Integracja rozumiana jako wspólne wychowanie i nauczanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych o różnych potencjalnie możliwościach rozwojowych, zakłada konieczność liczenia się z różnorodnością ich potrzeb i możliwości.
Integracja w naszym przedszkolu jest szansą na mądre partnerstwo pedagogów na rzecz podnoszenia efektywności ich oddziaływań.
Staramy się, aby w integracji dzieci wzrastały w atmosferze tolerancji i akceptacji. Poza indywidualnym tempem pracy dziecka dajemy mu czasu na dojrzałość do opanowania określonych treści i umiejętności. Obecność dwóch pedagogów w klasie daje gwarancję indywidualności. Praca w grupie zróżnicowanej wymaga niekonwencjonalnych metod nauczania, odejścia od form nauczania frontalnego na rzecz percepcyjno- innowacyjnych, ciągłej interpretacji treści nauczania. Praca pedagogów wymaga ogromnego wysiłku, intensywnej pracy samokształceniowej, twórczej i zaangażowanej postawy.
Integracja:
- duże zaangażowania wszystkich nauczycieli
- wzbogaca doświadczenia nauczycieli
- pozwala podmiotowo i indywidualnie traktować dzieci
- rozbudza świadomość, że wszyscy ludzie mają równe prawa
- zmienia stosunek do dzieci niepełnosprawnych
- uczy tolerancji, akceptacji, empatii
- uczy pokory, szacunku i miłości do drugiego człowieka
"MÓW DZIECKU, ŻE JEST DOBRE, ŻE MOŻE, ŻE POTRAFI" Janusz Korczak
Dyrektor Przedszkola
Henryka Zawiślak