
Rozpoczęliśmy naukę globalnego czytania matodą G.Domana
Z końcem października rozpoczęliśmy naukę czytania
metodą Glenna Domana.
metodą Glenna Domana.
Okres od pierwszego roku życia do szóstego roku życia jest bardzo ważny dla rozwoju dziecka. W tym okresie dziecko powinno mieć możliwość zaspokojenia swojego pragnienia pochłaniania wiedzy w każdej możliwej formie. To właśnie w tym czasie dziecko powinno nauczyć się czytać. To, kim może zostać w przyszłości, jakie będą jego zainteresowania, zdolności, zostaje przesądzone w tym okresie. Mózg dziecka bowiem jest otwarty na wszelkie informacje, a ich przyswajanie nie wiąże się z żadnym świadomym wysiłkiem. Dziecko w tym wieku jest w stanie nauczyć się czytać łatwo i naturalnie. Należy mu dać tylko taką możliwość.
Podstawy dobrego uczenia:
- Zacznij z jak najmłodszym dzieckiem.
- Zawsze bądź radosna.
- Szanuj swoje dziecko.
- Ucz dziecko tylko wtedy, kiedy oboje macie dobry humor.
- Przerwij sesję, zanim dziecko będzie chciało ją przerwać.
- Pokazuj materiały jak najszybciej.
- Często wprowadzaj nowy materiał.
- Prowadź ćwiczenia regularnie.
- Starannie przygotowuj materiały i zawsze miej ich zapas, by wyprzedzać dziecko.
- Pamiętaj o prawie: jeśli Ty lub dziecko nie bawicie się dobrze, przerwij ćwiczenia.
Etapy czytania:
- Krok pierwszy: pojedyncze słowa.
- Krok drugi: pary słów
- Krok trzeci: krótkie zdania.
- Krok czwarty: dłuższe zdania.
- Krok piąty: książki.
A oto program dnia:
Cały dzień: 5 zestawów.
Jedna sesja: 1 zestaw (5 słów) pokazywany 1 raz
Częstotliwość: każdy zestaw 3 x dziennie
Intensywność: słowa napisane na czerwono, wysokość liter 7,5 cm.
Czas trwania: 5 sekund.
Nowe słowa: 5 dziennie (po 1 w każdym zestawie)
Wycofane słowa: 5 dziennie (po 1 z każdego zestawu)
Liczba odsłon: 3 x dziennie przez 5 dni = 15 x
Główna zasada: zawsze przerwij, zanim dziecko chce przerwać.
Pamiętać należy, że sesje czytania, powinny być czasem śmiechu, radości, okazywaniem szacunku, miłości.
W naszym przedszkolu, są dzieci które już czytają płynnie, dla nich jest to czas sprawdzenia swoich umiejętności czytelniczych. Po każdej sesji mogą przeczytać samodzielnie wprowadzane wyrazy, a nawet pomagają nam podczas sesji. Dzieci są zainteresowane czytaniem, ponieważ gdy wycofujemy wyrazy, mówią, że dzisiaj nie było np. wyrazu: przedszkole.
Podchodzimy do czytania z wielką przyjemnością. Rozwijamy naturalną chęć uczenia się. Tworzymy podstawy miłości do uczenia się, która w ciągu życia dziecka będzie się rozwijać.
Wyrazy są napisane na białych kartonach, pociętych w paski o wymiarach: 15 cm x 55 cm
Litery na kartonie mają mają wysokość - 7,5 cm, są koloru czerwonego. Wyrazy pisane są małymi literami drukowanymi, tylko nazwy własne zaczynają się wielką literą. Litery są grube, każda kreska ma co najmniej centymetr grubości. Jest to ważne, ponieważ dzieciom będzie łatwiej dostrzec słowa. Słowa rozmieszczone na kartce w taki sposób, aby od brzegów pozostawało ponad 1 centymetr odległości. Na odwrocie kart, w lewym górnym rogu jest napisane to same słowo, dla nauczyciela, który będzie uczył dzieci.
Mamy około 200 wyrazów.
Później dwa wyrazy razem, później zdania.
Oto wyrazy:
mama, tata, babcia, dziadek, ciocia, pani, dzieci, wujek, dom, przedszkole, okno, sala, szatnia, misiu, ciapcie, bluzka, koszula, sukienka, dłoń, włosy, noga, ramię, kolano, palec, oko, stopa, pępek, ucho, usta, kciuk, głowa, ręka, łokieć, zęby, nos, wargi, język, kostka, krzesło, stół, drzwi, ściana, łóżeczko, wanna, łazienka, kuchenka, lodówka, telewizor, kanapa, toaleta, telefon, kocyk, ciężarówka, auto, skarpetki, kubek, łyżka, piżama, buty, piłka, rowerek, szczoteczka, poduszka, butelka, śniadanie, obiad, podwieczorek, sok, mleko, herbata, pomarańcza, chleb, bułka, woda, marchewka, masło, jajko, jabłko, banan, ziemniak, kotlet, zupa, pomidor, szczypiorek, wędlina, rzodkiewka, truskawka, słoń, żyrafa, hipopotam, wieloryb, goryl, małpka, dinozaur, nosorożec, pająk, pies, kot, tygrys, wąż, lis, książka, dywan, podłoga, komputer, laptop, android, myszka, żabka, biedronka, motyl, zabawki.
Kolory: czerwony, fioletowy, niebieski, pomarańczowy, czarny, różowy, żółty, biały, szary, zielony, brązowy, liliowy.
Czasowniki:
siedzi, je, pije, śmieje się, czesze, maluje, pisze, rysuje, tańczy, śpiewa, pracuje, sprząta, zamiata, gotuje, kroi, śpi, odpoczywa, czyta, cieszy się, przytula, całuje, ściska, zmywa, chodzi, rzuca, biega, pływa, wspina się, raczkuje, bawi się,
Pary:
sok pomarańczowy, niebieskie oczy, czerwona ciężarówka, różowe palce, fioletowe winogrona, brązowe włosy, zielone jabłko, żółty banan, czarne buty, biała lodówka, czarne włosy, różowa sukienka, kolorowa koszula
Przeciwieństwa:
duży, mały, długi, krótki, gruby, chudy, prawy, lewy, czysty, brudny, szczęśliwy, smutny, gładki, szorstki, pusty, pełny, ładny, brzydki, ciemny, jasny, dobra, zła, smaczna, niesmaczna,
Pary:
pusty kubek, pełny kubek, duże krzesło, małe krzesło, szczęśliwa mama, smutna mama, szczęśliwe dziecko, smutne dziecko, długie włosy, krótkie włosy, czysta koszula, brudna koszula, prawa ręka, lewa ręka, chudy patyk, gruby patyk, gładki materiał, szorstki materiał.
Zdania: (tutaj zmniejszona jest wysokość liter, by zmieścić na kartce słowa. Litery muszą mieć wysokość 5 cm, a nie jak do tej pory 7,5 cm)
Mama jest wesoła. Bartek jest duży. Tata jest szczęśliwy. Alicja jest ładna. Banan jest żółty. Bluzeczka jest brudna. Nosorożec jest duży. Kotek jest mały. Słoń jest duży. Dziecko jest uśmiechnięte. Pani jest miła. Ciocia jest dobra.
I ostatni etap, zmniejszenie rozmiaru czcionki na 27 cm x 35 cm oraz zmiana koloru z czerwonego na czarny.
Zdania składające się z kilku wyrazów:
Dziecko je żółtego banana.
Mama śpiewa wesołą piosenkę.
Tata kieruje czerwoną ciężarówką.
Pani czyta w przedszkolu bajki.
Dzieci wesoło bawią się w przedszkolu.
Ciocia gotuje pyszną zupę.
Dzieci piękne malują.
Rodziców zainteresowanych tą metodą odsyłamy do książki ,,Subtelna rewolucja”- czytanie od pierwszego roku życia - Glenn Doman, Janet Doman.
Dziękujemy Radzie Rodziców za możliwość wprowadzenia tej metody w naszym Przedszkolu.