
"Magicznie w naszym ogrodzie"
Działając na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku, ,, Prawo ochrony środowiska", w oparciu o złożony wniosek w dniu 24.04.2015 r., zarejestrowany pod numerem N150557W, w związku z Uchwałą Nr 1126/2015 Zarządu z dnia 16.06.2015 roku, WFOŚiGW udzielił dotacji na dofinansowanie zadania:
Utworzenie ogródka dydaktycznego przy Przedszkolu Samorządowym Nr 24 z Oddziałami Integracyjnymi im. Misia Uszatka ,, Magicznie w naszym ogrodzie" do kwoty 19.801,00 zł ( dziewiętnaście tysięcy osiemset złotych jeden 00/100).
Zakupione elementy ogródka:
Elementy wyposażenia ogródka: 1 sztuka – tablica dydaktyczna, 7- plansz, 30- tabliczek do oznaczania roślin, 6- budek lęgowych, 5- karmników dla ptaków, 3- ławki, 1- wiata z zadaszeniem, 2- pergole, 4- kosze na odpady, 2000 litrów –torfu, 30000 kg- ziemi, 24000 litrów - kory, 125 m – geowłókniny, 10 litrów – żwiru, tłuczenia, 83,2- m kostki brukowej, 1- kompostownik, 1 – system nawadniający, 5- konewek, 5 – grabi, 5- szpadli, 10- haczek, 10- łopatek.
Pomoce dydaktyczne: 12- lup, 5- lornetek, 2- tablice informacyjne.
Tereny do realizacji zagadnień dydaktyczno – wychowawczych w ramach programu ,, Magicznie w naszym ogrodzie" mają łącznie pow.356,4 m2. Pierwszy z nich usytuowany jest przy wejściu do Przedszkola od strony ul. Topolowej i zajmuje pas zieleni o wymiarach 3,70 m x 32 m. Drugi natomiast zajmuje południowo – wschodnią część naszego placu zabaw i mieści się w wymiarach 7 m x 34 m.
W obrębie pierwszego terenu zostały zasadzone krzew, którymi będziemy zajmować się wspólnie z naszymi wychowankami.
Powierzchnia drugiego terenu została zagospodarowana w taki sposób, aby mogły odbywać się tam zajęcia dydaktyczno – wychowawcze przewidziane w programie edukacji przyrodniczej, jak również cyklicznie organizowane już od kilku lat spotkania z p. Maciejem Sobańskim z Zespołu Nadpilicznych Parków Krajobrazowych, ekspertem do spraw edukacji przyrodniczej. Na terenie tym zostałyby nasadzone krzewy, drzewa liściaste oraz iglaste, które swoim charakterystycznym wyglądem przyciągną uwagę naszych milusińskich, a także pozwolą utrwalić cechy takowych drzew oraz zmienność bądź trwałość ich wyglądu podczas kolejnych pór roku (spadające liście, całoroczna zieleń drzew iglastych, kwiaty w okresie wiosennym).
Została zainstalowana wiata z prostymi ławeczkami, która pozwoli na przebywanie w ogrodzie przedszkolnym oraz realizację zagadnień programowych w mniej sprzyjających warunkach atmosferycznych jak deszcz, intensywne słońce. Ponadto dla tak małych dzieci, jak nasi wychowankowie, możliwość przebywania podczas zajęć dydaktycznych z edukacji przyrodniczej pod wiatą sprzyja skupieniu uwagi, utrwalaniu w świadomości dzieci pewnego schematu, jakim jest stałe miejsce spotkań.
Do wiaty prowadzą dwie alejki, w otoczeniu krzewów i drzew. Na dłuższej alejce, prowadzącej do wiaty
od północnej strony tej części ogrodu, zainstalowane zostały pergole, przy których będą rosły rośliny pnące jak np. powojnik, czy bluszcz, które ozdobią w procesie swojego wzrastania omawiany teren, tworząc miejsce przyjazne oku dziecka. Po obu stronach dłuższej alejki utworzene zostały kąciki kwiatów wiosennych cebulowych, bylin zgodnie z ich kwitnieniem i kolorystyką.
W południowo – wschodnim rogu wyznaczonej części ogrodu posadzone zostały rośliny cieniolubne, którymi również będą się opiekować dzieci, obserwując wzrastanie roślin, a także poznając specyficzne warunki ich rozwoju. Na istniejących drzewach powieszone zostaną budki lęgowe, karmniki i poidełka dla ptaków.
Powierzchnię alejek oraz tą, która pozostała po urządzeniu wszystkich stanowisk obsiana zostanie trawą. Rabaty w dużej części zostały pokryte geowłókniną i pokryte korą. Wszystkie rośliny w ogrodzie maja tabliczki informacyjne, na których podana będzie nazwa rodzajowa i gatunkowa rośliny. Nauczyciele stworzą bazę danych o istniejących roślinach w naszym ogrodzie, która zostanie podana na stronę internetową przedszkola. Celem utrzymania wilgotności podłoża obsadzonego roślinami, jest utworzenie prostego systemu nawadniającego, w postaci węża ogrodowego z odpowiednimi końcówkami.
W trakcie roku szkolnego ogród z altaną oraz pergolami stanowić będzie zatem takie nasze „zielone przedszkole”. Zainstalowana została także tablica dydaktyczna (informacyjna plansza) z obrazkami najbardziej charakterystycznych ptaków, zimujących w Polsce i odlatujących na zimę, ich nazwami oraz zagadkami, która będzie dawała możliwość bezpośredniego porównania okazów żywych, przylatujących do naszego ogrodu z tymi na obrazkach. Od północno wschodniej strony tego terenu został zainstalowany kompostownik, do którego dzieci będą mogły wrzucać odpadki z ogrodu oraz kuchni i inne odpady organiczne (obierki, chwasty, itp.).
Szczegółowy plan ogrodu, listę doboru materiału roślinnego oraz rozplanowanie stanowisk i nasadzeń w ogrodzie przedstawia załącznik do projektu.
W stworzonym ogrodzie odbywać się będą cykliczne zajęcia, głównie z wykorzystaniem jego zasobów, a także z wykonywaniem prac plastycznych przez dzieci oraz ćwiczeń, czy zabaw badawczych.
Niezbędnym elementem realizacji naszego projektu jest również wyposażenie grup przedszkolnych w niezbędne zestawy narzędzi ogrodniczych jak szpadle, grabie, konewki, haczki.
Zakupiono również 5 lornetek oraz 12 lup do obserwacji przyrody w ogrodzie oraz 2 tablice informacyjne.
Na zakończenie roku szkolnego 2014/2015 rodzice zostali poinformowani o otrzymaniu dotacji z WFOŚiGW. A także na pierwszym spotkaniu w nowym roku szkolnym 2015/2016 dyrektor Przedszkola oraz nauczyciele poinformowali wszystkich rodziców o realizacji Projektu.
Na terenie Ogródka zamontowana zostaje tablica informacyjna: WFOŚiGW
Zadanie pn: Utworzenie ogródka dydaktycznego ,, Magicznie w naszym ogrodzie" przy Przedszkolu Samorządowym Nr 24 z Oddziałami Integracyjnymi im. Misia Uszatka w Piotrkowie Trybunalskim.
Zadanie współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Utworzenie ogródka dydaktycznego przy Przedszkolu Samorządowym Nr 24 z Oddziałami Integracyjnymi im. Misia Uszatka ,, Magicznie w naszym ogrodzie" do kwoty 19.801,00 zł ( dziewiętnaście tysięcy osiemset złotych jeden 00/100).
Zakupione elementy ogródka:
Elementy wyposażenia ogródka: 1 sztuka – tablica dydaktyczna, 7- plansz, 30- tabliczek do oznaczania roślin, 6- budek lęgowych, 5- karmników dla ptaków, 3- ławki, 1- wiata z zadaszeniem, 2- pergole, 4- kosze na odpady, 2000 litrów –torfu, 30000 kg- ziemi, 24000 litrów - kory, 125 m – geowłókniny, 10 litrów – żwiru, tłuczenia, 83,2- m kostki brukowej, 1- kompostownik, 1 – system nawadniający, 5- konewek, 5 – grabi, 5- szpadli, 10- haczek, 10- łopatek.
Pomoce dydaktyczne: 12- lup, 5- lornetek, 2- tablice informacyjne.
Tereny do realizacji zagadnień dydaktyczno – wychowawczych w ramach programu ,, Magicznie w naszym ogrodzie" mają łącznie pow.356,4 m2. Pierwszy z nich usytuowany jest przy wejściu do Przedszkola od strony ul. Topolowej i zajmuje pas zieleni o wymiarach 3,70 m x 32 m. Drugi natomiast zajmuje południowo – wschodnią część naszego placu zabaw i mieści się w wymiarach 7 m x 34 m.
W obrębie pierwszego terenu zostały zasadzone krzew, którymi będziemy zajmować się wspólnie z naszymi wychowankami.
Powierzchnia drugiego terenu została zagospodarowana w taki sposób, aby mogły odbywać się tam zajęcia dydaktyczno – wychowawcze przewidziane w programie edukacji przyrodniczej, jak również cyklicznie organizowane już od kilku lat spotkania z p. Maciejem Sobańskim z Zespołu Nadpilicznych Parków Krajobrazowych, ekspertem do spraw edukacji przyrodniczej. Na terenie tym zostałyby nasadzone krzewy, drzewa liściaste oraz iglaste, które swoim charakterystycznym wyglądem przyciągną uwagę naszych milusińskich, a także pozwolą utrwalić cechy takowych drzew oraz zmienność bądź trwałość ich wyglądu podczas kolejnych pór roku (spadające liście, całoroczna zieleń drzew iglastych, kwiaty w okresie wiosennym).
Została zainstalowana wiata z prostymi ławeczkami, która pozwoli na przebywanie w ogrodzie przedszkolnym oraz realizację zagadnień programowych w mniej sprzyjających warunkach atmosferycznych jak deszcz, intensywne słońce. Ponadto dla tak małych dzieci, jak nasi wychowankowie, możliwość przebywania podczas zajęć dydaktycznych z edukacji przyrodniczej pod wiatą sprzyja skupieniu uwagi, utrwalaniu w świadomości dzieci pewnego schematu, jakim jest stałe miejsce spotkań.
Do wiaty prowadzą dwie alejki, w otoczeniu krzewów i drzew. Na dłuższej alejce, prowadzącej do wiaty
od północnej strony tej części ogrodu, zainstalowane zostały pergole, przy których będą rosły rośliny pnące jak np. powojnik, czy bluszcz, które ozdobią w procesie swojego wzrastania omawiany teren, tworząc miejsce przyjazne oku dziecka. Po obu stronach dłuższej alejki utworzene zostały kąciki kwiatów wiosennych cebulowych, bylin zgodnie z ich kwitnieniem i kolorystyką.
W południowo – wschodnim rogu wyznaczonej części ogrodu posadzone zostały rośliny cieniolubne, którymi również będą się opiekować dzieci, obserwując wzrastanie roślin, a także poznając specyficzne warunki ich rozwoju. Na istniejących drzewach powieszone zostaną budki lęgowe, karmniki i poidełka dla ptaków.
Powierzchnię alejek oraz tą, która pozostała po urządzeniu wszystkich stanowisk obsiana zostanie trawą. Rabaty w dużej części zostały pokryte geowłókniną i pokryte korą. Wszystkie rośliny w ogrodzie maja tabliczki informacyjne, na których podana będzie nazwa rodzajowa i gatunkowa rośliny. Nauczyciele stworzą bazę danych o istniejących roślinach w naszym ogrodzie, która zostanie podana na stronę internetową przedszkola. Celem utrzymania wilgotności podłoża obsadzonego roślinami, jest utworzenie prostego systemu nawadniającego, w postaci węża ogrodowego z odpowiednimi końcówkami.
W trakcie roku szkolnego ogród z altaną oraz pergolami stanowić będzie zatem takie nasze „zielone przedszkole”. Zainstalowana została także tablica dydaktyczna (informacyjna plansza) z obrazkami najbardziej charakterystycznych ptaków, zimujących w Polsce i odlatujących na zimę, ich nazwami oraz zagadkami, która będzie dawała możliwość bezpośredniego porównania okazów żywych, przylatujących do naszego ogrodu z tymi na obrazkach. Od północno wschodniej strony tego terenu został zainstalowany kompostownik, do którego dzieci będą mogły wrzucać odpadki z ogrodu oraz kuchni i inne odpady organiczne (obierki, chwasty, itp.).
Szczegółowy plan ogrodu, listę doboru materiału roślinnego oraz rozplanowanie stanowisk i nasadzeń w ogrodzie przedstawia załącznik do projektu.
W stworzonym ogrodzie odbywać się będą cykliczne zajęcia, głównie z wykorzystaniem jego zasobów, a także z wykonywaniem prac plastycznych przez dzieci oraz ćwiczeń, czy zabaw badawczych.
Niezbędnym elementem realizacji naszego projektu jest również wyposażenie grup przedszkolnych w niezbędne zestawy narzędzi ogrodniczych jak szpadle, grabie, konewki, haczki.
Zakupiono również 5 lornetek oraz 12 lup do obserwacji przyrody w ogrodzie oraz 2 tablice informacyjne.
Na zakończenie roku szkolnego 2014/2015 rodzice zostali poinformowani o otrzymaniu dotacji z WFOŚiGW. A także na pierwszym spotkaniu w nowym roku szkolnym 2015/2016 dyrektor Przedszkola oraz nauczyciele poinformowali wszystkich rodziców o realizacji Projektu.
Na terenie Ogródka zamontowana zostaje tablica informacyjna: WFOŚiGW
Zadanie pn: Utworzenie ogródka dydaktycznego ,, Magicznie w naszym ogrodzie" przy Przedszkolu Samorządowym Nr 24 z Oddziałami Integracyjnymi im. Misia Uszatka w Piotrkowie Trybunalskim.
Zadanie współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.